Sexualitatea
este energia care defineste fiecare fiinta vie, este o energie vitala si o
manifestare a caracterului viu al fiintei. Viata sexuala este forma concreta
prin care se realizeaza in act aceasta energie. Viata sexuala implica corpul,
psihologicul si organicul. Ea este modalitatea prin care sexualitatea devine un
existent.
Implicit, viata sexuala este calea spre intelegerea sexualitatii. In
consecinta, corpul, psihologicul si organicul constituie modalitati prin care
avem acces la propria energie vitala. Investirea corporala, sentimentul ca
stare si proces psihologic, organicul ca suport material sunt formele prin care
avem acces la noi insine.
Cuplul are un continut sexual implicit. Daca acceptam supozitia ca locul de
manifestare a actului sexual se realizeaza in cadrul cuplului, implicit viata
sexuala este asociata ca loc in care cele doua entitati se intalnesc si devin
un model prin care se cautam pe noi prin corp, psihic si organic.
In cautarea disperata a reperelor concrete pe care mai toate domeniile vietii
sociale din prezent o cauta, discutiile despre viata sexuala nu se refera prea
mult la aceasta forma de acces spre noi insine, ci mai mult la modul in care ar
"trebui" sa se desfasoare.
Transformarea sexualitatii intr-un cod de acte si intr-o modalitate anterior
definita este un traseu al contemporaneitatii. Scopul vietii sexuale, durata si
ceea ce se intampla cu fazele respective devin un subiect standard si o norma
care tinde spre o adevarata "olimpiada" a sexualitatii.
In fond, caracterul de "cale" spre noi insine este mai intotdeauna
luata in dizgratie si considerata ca fiind inferioara unor domenii ce par mult
mai elevate - filosofie, arta, religie -. Aceasta negare a sexualitatii ca o
forma spre noi insine ne reduce foarte mult capacitatea de a intelege ceea ce
se intampla in cadrul cuplului.
A nu intelege cat de important este cuplul din aceasta perspectiva a
sexualitatii presupune a nu intelege cine esti cu adevarat si ce doresti cu
adevarat. Viata sexuala nu inseamna realizarea reusita a unei ejaculari si a
unui orgasm perfect, ci mai mult, cautarea de sine, cautarea a ceea ce esti in
aceasta lume.
Interpretarea prin axe a vietii sexuale
Cateva din aceste dimensiuni sunt mai importante si se refera la componenta
placere - neplacere, nevoie - dorinta, masculin - feminin. In viata sexuala
regasim aceleasi roluri care exista in viata de zi cu zi. O analiza destul de
superficiala spune ca rolurile pe care le jucam la un moment dat in viata
noastra sunt la fel de importante si cu un impact similar celui pe care il are
rolul in viata noastra.
Tindem sa jucam un anumit tip de rol in viata sexuala in functie de modul in
care se formeaza rolul psihologic al sexualitatii. Tiparul de rol consta in
identificarea pe care o avem cu un anumit tip de personalitate si de referinta.
Atunci cand aceste roluri coincid putem vorbi despre o viata sexuala placuta,
reusita, satisfacatoare si in care cautam sa ne realizam dorintele.
In extrema cealalta gasim situatiile in care problemele conteaza si au un
impact important. Este vorba despre o traire autentica a rolului social in
contextul rolului psihologic utilizat ca temei de realizare.
Faptul ca o anumita investitie a unei anumite zone a corpului se produce in
timp si in cadrul unei perioade din viata noastra (cum arfi copilaria) devine o
continuare a acestei stari si situatii. faptul de intelege investirea sexuala a
corpului corelata cu cea inconstienta, emotionala, afectiva este important,
insa, trairea autentica se realizeaza prin transformarea in actiune a rolului
deja format.
Nu este mai putin important ca un anumit rol sa functioneze adecvat sau nu
intr-un context delimitat. Daca investirea are loc pe un anumit regim si mod de
functionare atunci putem pune in practica o stare superioara prin care persoana
reuseste sa se manifeste adecvat. Celalalt devine obiectul acestei forme de
preluare senzoriala a pulsiunii si incearca sa se manifeste in concordanta cu
trairea emotionala data.
Toate aceste trairi devin un tot unitar in functionarea cuplului si denota
caracterul sexual al relatiei ca prim aspect de evaluare a nivelului
"matricei" de cuplu. Este evident ca un cuplu devine o traire aparte
care se diferentiaza de toate celelalte existente in viata unui om la un moment
dat.
Triarea ambivalenta devine o relatie cu obiectul intern iar separarea intre
obiectul intern si cel extern este cel putin la fel de importanta ca si trairea
din relatia "partener bun" / partener rau". Aceste axe devin
formatul vietii sexuale si sunt decise prin integrarea emotionala a capacitatii
de evaluare si de intelegere a mecanismelor personale. A intelege ca actul
sexual nu se limiteaza la actul sexual manifest si ca exista, in sine, un act
sexual latent ca un potential dat exprimat in diverse activitati este o forma
de identificare a cuplului ca traire aparte.
Subliniem aici trei axe importante prin care putem descrie actul sexual:
·obiect intern - obiect extern
partener bun - partener rau
·act manifest - act latent
Prin aceste trei axe putem realiza o analiza autentica a vietii noastre sexuale.
Nu are importanta daca actul sexual cuprinde sex oral sau anal, daca dureaza 10
minute sau 24 ore, daca exista 13 erectii si contacte pe zi, daca femeia
realizeaza orgasmul iar barbatul realizeaza ejacularea. Toate aceste discutii
obiective sunt discutii sterpe, sortite esecului, pentru ca indiferent de
locul, durata, numarul de parteneri, latura psihologica devine esentiala si
conduce la o stare aparte in care oamenii resimt si "locuiesc" in
actul lor sexual, in fapt, in propria lor sexualitate.
Jung insista pe doua trasaturi care par decisive in contextul unei abordari
logice a cuplului - relatia anima - animus, prin care cele doua entitati
exprima o stare contrarie celei pe care un barbat sau o femeie o traieste. Pe
de alta parte insista asupra caracterului unitar/contradictoriu al unui
arhetip.
In conformitate cu acest arhetip, vom avea in vedere o stare speciala, descrisa
de trairea corespunzatoare ca unitate a contrariilor. Evola preia ca baza a
analizei vietii sexuale, mitul complementaritatii emis de Platon. Toate aceste
trasaturi, toate operele de acest gen insista pe caracterul unic, esential,
diferit al rolului de cuplu in viata unei persoane. Implicit, importanta vietii
sexuale este un corolar inerent in care problema daca important este sexul sau
nu pica pe un plan secund, evidenta fiind ca acest rol este in mod sigur unic.
In acest context, a vorbi despre sexualitate ca forma de distinctie intre un
ceva si un altceva care pare complementar si, in acelasi timp, unic prin
unitatea elementelor date, devine o consecinta inerenta si foarte fixata in
cadrul lucrului.
Emotiile ca modalitate de intelegere
Vietii sexuale ii sunt asociate tot felul de trairi emotionale, de la
sentimentele pe care partenerul le produce in noi, la emotiile actului sexual,
la fantezia momentului exista o varietate de continuturi psihologice imbinate.
Trairile emotionale pot sa fie foarte diverse si sa fie o cale spre un drum
spre noi insine. Pentru exemplificare, am ales o pereche de trairi destul de
des intalnite in cabinetul de psihoterapie. Poti sa simti placere dar poti
simti si vinovatie. Perechea placere - vinovatie poate fi un element decisiv al
vietii sexuale, dar ea va fi prezenta in mai toate rolurile tale si se
constituie intr-o traire profunda.
Daca acest lucru se intampla tot ceea ce produce placere, va deveni "o
placere vinovata" dintr-un motiv atent "ascuns" al vietii
respectivului. Cu alte cuvinte, rolurile vor putea fi distinse prin roluri
placute, dar vinovate, sau roluri neplacute (in sensul de lipsite de placere),
insa acceptate.
Implicit organismul va renunta la placere, deoarece este vinovata sau va
accepta placerea si se va "pedepsi" pentru ca si-a permis aceasta
stare interzisa. Frigiditatea, absenta orgasmului devine o forma prin care corpul
reactioneaza in plan emotional la aceasta traire. Daca persoana respectiva isi
va permite sa simta placere atunci se vor intampla tot felul de
"nereusite" prin care va reusi sa "fuga", sa se pedepseasca
intr-o forma sau alta. P
oate ca va detemrina, intr-un mod inconstient, plecarea partenerului pe care il
iubeste si care ii provoaca placere. In viata sa vor interveni alte roluri prin
care va subestima viata sexuala. Mici accidente. Organicul va putea si el sa
reactioneze. O anumita somatizare, o anumita interdictie, este mai favorizata
atunci cand acest sentiment de vinovatie functioneaza si va actiona ca o
pedeapsa a protagonsitei.
Cuplul "vinovatie - placere" este o pereche care poate functiona
impreuna foarte bine. A invata placerea inseamna a invata dorinta, inseamna a
avea incredere in dorintele tale. Iar aceste dorinte sunt de multe ori
deghizate in rolul psihologic pe care o persoana il poate simti. Fantezia,
imaginatia lasa o cale deschisa spre rolul sexual si spre subiectivitatea
proprie. A simti durere este o forma de pedeapsa destul de des intalnita.
O alta exemplificare: siguranta, dependenta. Poate celalalt nu este decat o
prelungire a unui sentiment de siguranta pe care-l cautam. Poti sa il iubesti
foarte mult si sa ai o mare nevoie de el si de ceea ce reprezinta el pentru
tine, dar aceasta iubire ascunde intr-un mod frumos (social) incapacitatea ta
de a fi pe propriile persoane, dependenta de el si de ceea ce il reprezinta.
Acel "nu pot trai fara tine" devine "nu pot sa stau singura".
Acest gen de persoana nu prea poate sa se bucure de ceea ce reprezinta celalalt
in prezenta lui si are tendinta de a-i reprosa acestuia absentele. In fapt se
bucura de prezenta lui numai cand nu este langa ea. Sexual, resimte o stare de
incapacitate de exprimare deoarece viata sexuala nu poate sa aiba loc decat
daca exista o acceptare a propriei sexualitati intr-un mod autonom.
A nu se intelege ca fiecare persoana dependenta de un altul este o persoana
incapabila sa se exprime din punct de vedere sexual ci, mai mult, reprezinta o
modalitate de expresie a propriei incapacitati de actiune. Organicul poate sa
reactioneze cumva standard - poate sa se manifeste printr-o incapacitate de a
fi singura-. Poate lua forma unor atacuri de panica, a unor somatizari
puternice sau discrete prin care un altul este invitat sa acorde atentie.
Aici se subliniaza o alta modalitate de a ne estima viata sexuala, prin starile
emotionale care ii sunt asociate. Spre exemplu, in masura in care avem acces la
emotiile noastre putem sa stabilim cam ce tipuri de emotii insotesc viata
sexuala, sexualitate, partenerul ca obiect intern, etc. toate aceste emotii se
realizeaza intr-o unitate prin care ne raportam de multe ori nu numai la actul
sexual, la cuplu, dar si in rolurile noastre generale.
Aceasta presupune sa intelegem mecanismul emotional prin care traim actul
sexual. Evident, acest inventar al emotiilor nu rezolva mai nimic, pentru ca a
sti ceea ce simti nu este decat un pas, intr-adevar un pas mare, important dar,
momentan, doar un pas. El va fi folositor si va funtiona candva.
Practic, aceasta modalitate de evaluare a vietii sexuale presupune doua momente
in aceasta etapa:
·inventarul starilor emotionale
care pot fi asociate actului sexual;
·functionarea unor relatii intre
aceste emotii, sentimente, afecte;
·integrarea acestor emotii in
ansamblul vietii sexuale este o etapa secundara care poate avea loc candva.
Acest moment nu vi l-as putea propune ca un scop in sine, ci este mai mult
atributul travaliului psihoterapeutic.